Popular Posts

Wednesday, February 25, 2009

OUTSTATION HONG KONG 18-23 FEB (UPDATED).

This entry is still under construction. Please come back again later. Thank you.

nota kaki: nak gak nota kaki kan? dah under construction tu under construction je la. huhu.. doakan kami selamat pergi dan selamat pulang ye pembaca2 sekalian. nantikan survenior aku dari Hong Kong untuk semua. da~



--------------------------------------------------------------------------------------------


HONG KONG TRIP 18 FEB. 2009


Bermulanya pengembaraan Cik Pemburu Chenta dan rakan2 seperjuangannya..


Mereka dipaksa berkumpul pada pukul 3.30 a.m di hadapan kolej 11, UPM. Kalau lewat nanti kena tinggal bas. Padan muka. Tapi, Cik Pemburu Chenta melanggar perintah. Dia tiba di kaki lima itu pada pukul 3.40 a.m. Nasib baik bas UPM akan datang mengangkut dia dan rakan2 seperjuangannya ke KLIA pada jam 4.00 a.m tapi itu semua dusta belaka sebab bas tu sampai lambat jugak rupanya. Ah, janji Melayu! Sukar betul untuk ditepati.


Sementara menunggu bas tiba, mereka bermain2 di tengah jalan. Disebabkan kenderaan sangat kurang ketika itu, mereka bermaharajalela seperti jalan itu mereka yang punya. Mereka memang hantu bergambar dan mungkin telah menjadi style anak muda masa kini, kalau bergambar mesti kena ada gambar lompat. Tapi, di sini tiada gambar lompat kerana kamera Cik Pemburu Chenta kurang power. Kalau ambil gambar lompat2 waktu gelap begini, mungkin hasil gambar tersebut hanyalah imej2 yang tak dapat dikenal pasti adakah imej itu imej manusia atau makhluk halus yang bercahaya dan kurang jelas rupanya (ayat ini macam ditulis oleh budak tak lulus BM masa SPM je. sila abaikan jika anda mula rasa loya2 dan pening kerana tidak faham). Kamera digital Olympus model C-370 dengan 3.2 megapixel itu dibeli oleh rakannya sewaktu dia berada di tahun 1. Skrin sangat kecil dan bila rakam video tidak keluar suara. Kawannya itu pandai menyedapkan hatinya dengan mengatakan kamera itu sesuai untuknya kerana bentuk kamera itu yang comel sama dengan dirinya. Kau memang manis mulut Hassan... @#@#$#%*&

Kemudian, bas pun tiba. Masing2 sibuk memasukkan bagasi ke dalam bonet bas. Bila masing2 dah dapat tempat duduk, apalagi... Pejam mata la. Cik Pemburu Chenta memang tak tidur langsung sebelum tu sebab melayan facebook dan pet Bucuknya untuk kali terakhir.


Tiba di KLIA pada pukul 5.00 a.m lebih. Seperti biasa, upacara bergambar pun bermula. Snap sana. Snap sini. Snap diri sendiri. Paksa orang snapkan gambar sendiri. Inilah salah satu hasilnya. Kau ingat kau kiut sangat ke Cik Pemburu Chenta?


Mesej terakhir yang diterima oleh Cik Pemburu Chenta sebelum bertolak ke Hong Kong sangatlah tak istimewa. Dia menghubungi bonda tercinta menyatakan keberangkatannya ke Hong Kong pada pukul 7.55 a.m.

Kemudian, tiba acara melepasi kaunter kastam dan imegresen. Kejadian yang tak disangkakan terjadi apabila beg sandangnya terpaksa discan dua kali kerana dipercayai menyimpan senjata tajam seperti gunting dan pisau. Dia terpinga2. Seingat dia, semua senjata tajam sudah dikeluarkan daripada begnya itu sebelum bertolak ke KLIA. Kemudian, dia diminta oleh pegawai kastam untuk membuka begnya. Dia menurut lalu terkejut apabila mendapati bekas pensil yang tidak ingin dibawanya berada di dalam beg tersebut. OMG!!! Dia terkesima. Lalu, dengan pasrah dia menyerahkan gunting dan bilah pisau yang setia membantunya membuat model selama menjadi pelajar senibina kepada pegawai kastam tersebut.

Ingat ye semua. Benda tajam adalah dilarang sama sekali dibawa masuk ke dalam kapal terbang melainkan kalau ia disimpan di dalam luggage yang dibawa oleh kargo. Air minuman juga dilarang keras sama sekali dibawa masuk ke kapal terbang kerana ditakuti ia akan meletup akibat tekanan yang tinggi sewaktu berada di ruang udara. Sekian, info ringkas tentang tatacara menaiki kapal terbang. Kembali ke angkasapuri.


Sebaik saja berada di dalam kapal terbang, Cik Pemburu Chenta berasa sangat excited kerana tempat duduknya terletak di tepi tingkap. Ape lagi? Aktiviti snap gambar pun bermula.



Di dalam bulatan merah adalah 'rumahku syurgaku'. Bonda tercintanya bertanya kepadanya sehari sebelum itu, adakah kapal terbang yang akan dinaikinya nanti akan melintasi ruang udara teratak buruk mereka. Dengan berpandukan arah mata angin di mana Hong Kong terletak di timur laut dari Malaysia, Cik Pemburu Chenta dengan separa yakin dan ragu menjawab tidak. Walau bagaimanapun, dia berasa sangat gembira apabila mendapati kapal terbang itu melalui ruang udara teratak buruknya itu lalu dia mensnap gambar (dari google earth pun boleh dapat gambar ni, tapi nak buktikan yang dia betul2 lalu ruang udara teratak buruknya, jadi dia pun mensnap gambar aerial view teratak buruknya itu). Akan ditunjukkan gambar itu kepada bonda tercinta. Sudah pasti bonda tercintanya akan berasa gembira. Oh, ya. Fakta sebenar: Ruang udara teratak buruknya memang menjadi laluan utama pergi dan pulang sesebuah kapal terbang kerana teratak buruknya itu terletak berdekatan dengan KLIA.


Sebahagian daripada Putrajaya. Huih... Cantik la pulak bila tengok dari aerial view. Sangat organik. Dirinya dirasakan umpama berada di kayangan ketika ini (macamlah pernah pi kayangan).


Inilah enjin dan sayap kapal terbang Hong Kong Express OU0742 yang bertanggungjawab menggerakkan kapal terbang ini berterbangan di ruang udara muka bumi ini dengan penuh amanah. Dan kelihatan latar belakang langit biru yang sungguh mempesonakan. Subhanallah...


Langit biru di Malaysia sangat berlainan jika dibandingkan dengan langit biru di Hong Kong. Anda akan dapat saksikan perbezaannya sebentar lagi.


Santapan yang disediakan tidak sesedap masakan bonda tercinta tapi, ia mampu mengecurkan air liur kerana perut berkeroncong irama ghazal moden. Santapan pilihan adalah chicken set beserta mee goreng yang rasanya sudah pasti tidak akan ditemui di mana2 kedai makan di atas darat. Serius anda kena terbang kalau nak rasa set makanan ini yang mana memang terdapat satu rasa unik yang serupa pada set santapan yang lain juga. Rasa microwave... Santapan sampingan adalah bun dimakan bersama butter dan buah2an. Minuman yang disediakan adalah air mineral dan jus pilihan adalah jus oren berbanding jus epal. Perut agak menggelegak selepas menghabiskan segala jenis santapan itu. Rasa nak muntah tapi cuba bertahan sebab Cik Pemburu Chenta memang tak suka muntah. Kali terakhir dia muntah adalah sewaktu darjah 4. Hebat kan?


Sedikit sedutan langit biru di tengah2 penerbangan.


Langit biru (lagi banyak awan putih sebenarnya) di kawasan berhampiran Hong Kong. Semakin menghampiri destinasi nampaknya. Kini... Menuju ke destinasi yey yey... Puncak cinta tertinggi yey yey... Eh eh, ternyanyi pulak..


Kawasan perairan di Hong Kong. Sangat berkabus. Jam menunjukkan pukul 11.00 a.m.


Akhirnya, mereka selamat mendarat dan berpijak di bumi yang nyata. Ape lagi? Sesi bergambar pun bermula. Malas nak cerita pengalaman kat epot Hong Kong ni. Letih berjalan kat epot ni masih terasa lagi sampai hari ni. Besar sangat dan level yang agak mengelirukan. Jadi, tak payah cerita di sini ok?


Ini dinamakan Octopus Card. Mereka membeli kad ini dengan harga HKD 150 (RM 71). Wajib beli. Kalau tak, susah nak travel nanti. Kad ini sangat unik kerana boleh digunakan untuk membayar tambang semua jenis kenderaan dan juga boleh digunakan untuk membeli barang di kedai2 terpilih seperti Circle K dan 7E. Kalau dah habis, boleh top up semula di kedai2 yang terpilih. Pergh!!! Canggih gila Hong Kong nih. Sila klik sini kalau nak tau lebih lanjut tentang kad ini.

Selepas itu, mereka menanti ketibaan papa & mama mereka, Pn. K dan En. M. Mereka berdua menggunakan khidmat MAS hasil sponsor universiti. Chet... Selalu gitu. Tapi, takpe. Aiman tak kisah pun sebenarnya. Hong Kong Express pun ok ape. Pramugari lawa2 (Cik Pemburu Chenta suka tengok manusia lawa), servis pun ok.

Bila papa & mama dah tiba, mereka bergerak ke Dragon Hostel. Untuk cerita lebih lanjut tentang kejadian selepas itu, sila klik sini. Letih dah nak taip banyak2. Cerita same je.


Cik Pemburu Chenta bergambar berlatar belakangkan Victoria Harbour. Bangunan2 tu boleh buat persembahan oo... Giler hitech la bangunan2 mereka ini. Kagum betul...



Berposing comel... Jangan ketawa!


Panorama view of Victoria Harbour.


Persembahan yang dinanti2kan oleh para tourist dari seluruh dunia... Mempersembahkan

Symphony of Lights...

Sila klik sini untuk maklumat lebih lanjut tentang Symphony of Lights. Dan juga sini untuk keterangan tentang video ini dan menyaksikan video yang lebih besar lagi.

Selepas bergembira di kawasan serba dingin ini, mereka pulang dengan senyuman terukir di bibir. Eleh... Ayat sastera betul. Uweekkk... Pastu, ronda2 cari makanan halal jap. Bila dah jumpa kedai yang jual makanan halal, tak jadi beli pulak sebab mahal sangat ditambah dengan tindakan agresif para promoters kedai makanan Pakistan yang memaksa2 mereka pergi ke kedai mereka. Lagipun, makanan masih banyak lagi di bilik hostel itu. Sape mau habiskan kalau sume orang makan makanan luar?

Sekian. Itu saja kisah pengembaraan siri pertama Cik Pemburu Chenta dan rakan2 seperjuangannya di Hong Kong. Nantikan siri seterusnya dalam masa terdekat ini. Teruskan setia bersama Archienot No Hibi!!! Terima kasih. Assalamualaikum dan selamat beramal.

nota kaki: sebelum ni aku ade tulis nak bawakan survenior dari Hong Kong untuk semua. survenior yang aku maksudkan adalah pengalaman2 menarik yang aku perolehi di Hong Kong. minta maaf banyak2 sebab tak dapat memberi survenior yang bersifat material kerana seperti yang ku katakan pada entri yang dah lama lepas, aku memang kesengkekkan duit untuk membelikan cenderahati untuk semua. jadi, hanya ahli keluarga dan orang terdekat saje yang dapat aku berikan survenior. itu pun terpaksa shopping pada malam terakhir kerana risau kalau shopping awal takde duit plak nak makan nanti. yang berada jauh daripada aku, hanya pengalaman yang dapat aku berikan untuk dikongsikan bersama. harap ia boleh menggembirakan hati anda semua.

8 00 komen:

ieien said...

ok inot. smoga p'jlnn korg slmt pegi & slmt blk. jgn lupakn aku lak. x sabo nk mntk ole2 dr hongkong.heee... ;)

inot, thanks bg comment....

Lina Chan said...

ee, geramnya..
slalu pegi jalan2..
nak ikut ble?

Miko Yamaguchi said...

ni aku x puas hati ni. bawak aku bai. masuk dalam kargo pun ai x kesah. hua3.

INOTLOVEHUNTRESS said...

ein..
tq doakan kitorg..
dh selamat pulang ni..
tp xberapa sihat la..
dan2 sakit tekak hri nk bertolak balik ni..

you are welcome..

chan2..
ala..
sy dah blik la bah..
ko lmbt bg komen..
klu tak boleh jmpa kt klia 18hb tu pkl 5.30 pg..
xpe2..
sy update entri bbrpe hri lg nnti ok?

miko..
rileks miko..
blh masuk kargo tp kena belah2 la dlu bdn tu biar muat msuk beg aku..
huhu..
jenayah giler bunyinya..
ala..
nnti kwn2 sume dah keje boleh je merasa nk pi HK ni..
takkan ke mana HK dikejar ok???

ARYN said...

waa..best nya..aku jeles sama kamu..haha

INOTLOVEHUNTRESS said...

xyah la jeles..
bla2 pn ko blh pi aryn..
tggu peluang dtg je kn..
nnti klu dh betul2 kerja, bkn takat HK, ko nk pusing keliling dunia pn blh..
btl x?
btl3!!!
=.)

amy said...

sumpah. aku jeles!

INOTLOVEHUNTRESS said...

is..
jgn la..
jgn la xjeles..
haha..
lek ar..
x ke mana HK dikejar..
islami pasti boleh ke HK satu hari nnti..
gdluck..
=.P