Popular Posts

There was an error in this gadget

Follow by Email

Monday, February 21, 2011

Persoalan Tentang Jodoh

Mak selalu bertanya kepada aku, "Tak ada ke orang nak ko?"

Dan aku selalu jawab, "Siapa yang nak Ina ni, mak?..."

Aku tak habis cakap lagi, mak dah menyampuk, "Ish, janganlah cakap macam tu. Orang kat ofis tu takkan takde yang nakkan ko?"

Aku balas balik, "Masalahnya, kat ofis tu pun tak ada lelaki Melayu. Melainkan sorang je yang Ina pernah bagitau mak yang dia tu bos Ina. Tu pun jenis tak solat. Macam mana Ina nak kata ada orang nak Ina kalau macam ni? Ofis Ina ramai perempuan la mak. Kang kalau ada perempuan yang berkenan kat Ina, lain pulak jadinya."

Mak terkujat, "Ish, ada ke perempuan suka perempuan!"

Aku tersengih sendiri. Mak memang tak tau ada kes macam tu kat dunia ni.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Mak: Si A tak mesej ko ke?

Aku: Mak, Ina ni siapa sampai dia nak mesej Ina?

Dah berjuta2 kali mak aku tanya pasal A sedangkan aku dah berjuta2 kali juga bagitau mak yang Si A tu tak pernah langsung berkenan kat aku. Aku tak faham. Adakah pernyataan aku masih kurang jelas untuk memahamkan mak bahawasanya antara A dan aku langsung tak ada apa2? Kadang2, aku tak faham langsung pemikiran orang tua.

Perlukah aku membawa A datang ke rumah dan meyakinkan mak aku bahawa kami langsung tiada sebarang perasaan antara satu sama lain? Perlukah? Kalau perlu, aku akan buat.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Laju, laju...
Buaiku laju...
Aku nak kahwin dengan anak raja...

Ha... Lajulah. Kenapa tak nak buai ni? Hek hek hek... (Menangis sambil menggoncang2 buaian tersebut agar membuainya.)

Teringat lagu ni yang dinyanyikan Bawang Merah dalam cerita Bawang Putih, Bawang Merah yang sangat desperate nak kahwin dengan anak raja. Hehehe...

Tapi, harap aku tak dapat anak raja. Tak sanggup aku menjalani kehidupan penuh protokal. Nak ampun tuanku, ampun tuanku bagai. Ampun Tuhanku bolehlah.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

InsyaAllah. Satu hari nanti, aku pasti akan bertemu jodoh aku. Aku percaya pada Qada' dan QadarNya.

Ala.. Aku baru 18 tahun. Lek ar lu... Ek eleh... (Dengan girang hati menyanyi lagu Cari Jodoh.)

0 00 komen: