Popular Posts

Sunday, April 5, 2009

Aku Mahu Berjaya Dengan Cemerlang Bukan Setakat Cukup-cukup Makan

(Entri ini diedit semula daripada entri aku di blog lama. Situasi yang sama berulang kembali. Kali ini lebih parah kerana ia berlaku di tahap yang sangat kritikal di mana tarikh submission sebenar akan menjelang tak sampai seminggu lagi. Lalu, aku teringat entri lama ini dan aku membacanya semula dengan harapan boleh dijadikan peringatan kepada diri ini yang semakin alpa.)

Sepanjang Projek 3: CIQ Complex ini berlangsung, aku dengan jayanya telah mensia-siakan sebahagian daripada hidupku dengan gred mumtaz (cemerlang) melakukan pelbagai perkara yang tidak berfaedah dan berkaitan dengan projek besar ini. Projek akhir tahun kan. Of course la BIG PROJECT. Oh... Aku sangat bangga hingga tak terkata-kata. Aku sangat bangga hinggalah kekesalan menyelubungi jiwaku. Di saat kekesalan itu melanda, aku mula menyindir diri sendiri. Kenapa la aku suka sangat layan perasaan aku yang entah ape2 entah ni.

Sebenarnya, aku berasa sangat frust sebab design aku perlu diubah di saat2 kritikal nak submit project untuk kali kedua ni. Aku blur giler lepas diminta lecturer untuk betulkan design. Mungkin bukan 100% kena ubah tapi bila perkara yang paling basic yang kena ubah, ia akan mempengaruhi kebanyakan design tersebut. Ok. Itu takpe sebab mula2 aku yakin aku boleh buat. Tapi, keletihan yang melampau disebabkan aku tak tidur semalaman menyebabkan aku sangat penat untuk memikirkan tentang design. Adoi la.. Akibatnya? Otak aku macam ter'blok' kejap untuk mengeluarkan idea2 yang bernas. Dan, ke'blok'an itu berlaku selama sehari suntuk. Jadi, aku cuma dapat tidur. Tak pun termenung. Tak pun tulis blog. (Padahal boleh je aku duduk bertenang memikirkan tentang design tapi aku memang takde mood masa tu kerana ke'frust'an yang melanda).

Aku tau. Aku tak patut buang masa sebab tu bukan salah-satu ciri orang yang berjaya. Tu yang kadang2 aku benci dengan diri sendiri yang sangat berjaya dalam membuang masa. Dulu, aku tak macam ni pun. (Itu dulu...zaman dah berubah, dunia dah maju...). Hah.. entah ape entah kaitannya? Jadi, aku mula sedar lalu mengingatkan diri sendiri bahawa ciri2 orang yang beriman adalah dia akan melakukan sesuatu dengan bersungguh2 dan tidak mengenal erti putus asa kerana Allah sangat benci pada orang yang mudah putus asa. Walaupun aku rasa aku macam akan kelewatan sedikit untuk menghasilkan design yang baru, aku kena usaha jugak untuk buat yang terbaik sebelum hari penilaian tiba. Aku mula sedar... Hidup kita perlu ada kemajuan. Kerana, ciri2 orang yang beriman juga adalah hari ini akan jadi lebih baik dari semalam, dan esok lebih baik dari hari ini.

Jadi, peringatan untuk diriku yang serba tak sempurna ni, berusahalah dengan bersungguh2 untuk mencapai sesuatu yang diingini. Jangan harap ia akan datang bergolek macam tu je. Semua benda pun perlukan ikhtiar sebelum kita bertawakal. Ok la. Aku nak teruskan mendesign. Assalamualaikum dan selamat beramal...

0 00 komen: