Popular Posts

Wednesday, March 4, 2009

Kisah Pengembaraan Siri Kedua Cik Pemburu Chenta Dan Rakan2 Seperjuangannya

Assalamualaikum. Ok u ols. I nak sambung kisah pengembaraan Cik Pemburu Chenta dan rakan2 seperjuangannya. Sebelum ni dah baca sinopsis kan? Ha.. Hari ni I nak cerita lebih lanjut sedikit tentang kisah pengembaraan mereka. U ols baca sampai habis tau. Jangan tertidur pula waktu membaca. Lepas habis kisah ni, ada soalan kuiz terkumpul. Siapa dapat jawab semua kuiz dalam setiap kisah bersiri ini, I bagi hadiah. (Ok. Tipu je sebenarnya. Teruskan membaca).



--------------------------------------------------------------------------------------------------------




Di saat dengkuran Cik Ilani mendayu2 di ruang bilik 67, Cik Pemburu Chenta terjaga dari lenanya. Dia mencapai telefon bimbit Nokianya. Tertera nombor 5:30 di permukaan telefon bimbit itu.

"Ah, awal lagi!" ujarnya di dalam hati lalu menyambung tidur. Awal lagi... Awal lagi... Awal lagi... Bisiknya berulang kali hinggalah terpejam semula.

"Bangun2!!! Dah pukul 8.15 pagi." kejut Cik Elle, salah seorang daripada rakan sebiliknya. Cik Pemburu Chenta terjaga. Di jenguk telefon bimbitnya. 8.15? OMG!!! Kena kumpul pukul 9.00. Dia bergegas bangun lalu mencapai tualanya.

Akhirnya penghuni bilik 67 lambat juga bersiap. Cik Ilani dan Cik Pemburu Chenta turun dahulu sementara Cik Elle menunggu Cik Rose bersiap. Kelihatan Pn. Chum (bukan nama sebenar konon nama manja bagi Kalsom) sedang menanti bersama geng Salam. Wajahnya sangat kerisauan. En. Meor (nama sebenar tidak tahu hendak letak nama manja apa) dan rakan2 yang lain sudah bergerak dahulu meninggalkan mereka yang lambat. Lantas, Cik Pemburu Chenta dan Cik Ilani bergegas ke stesen MTR Mongkok bersama2 Pn. Chum. Di saat ingin menscan kad Octopus, baru disedari Cik Pemburu Chenta bahawa dia tidak membawa dompet. Kad Octopus itu diletakkan di dalam dompetnya. Bagaimana ni? Dia kerisauan. Cik Ilani bermurah hati meminjamkan kad Octopusnya kepadanya tetapi ia tidak berhasil. Nampaknya, kad Octopus bukanlah seperti kad kredit ye. Ia berfungsi sama seperti tiket LRT dan komuter. Maksudnya, ia tidak boleh digunakan lebih dari sekali di kaunter yang sama pada waktu yang sama. (Ok. Kalau tidak faham sila angkat tangan. Lepas itu, sila tumbuk meja untuk lepaskan geram. Dah lega? Sila buat pilihan sama ada ingin teruskan membaca atau klik saja butang pangkah di bahagian atas paling kanan). Di saat kekalutan itu, tiba2 dia ternampak kaunter yang tertera anak panah hijau. Maksudnya, dia boleh masuk lalu kaunter itu la! Apa lagi? Jalan... Kemudian, mereka menuruni eskalator menuju ke kawasan menunggu. Train yang diambil adalah menuju ke Yau Ma Tei. Destinasi yang dituju tidak diketahui lagi. Hendak tanya pada Pn. Chum tapi takut kena leter. Baik senyap. Shhh..

Train pun sampai. Mereka melangkah masuk ke dalam train dengan bersopan-santun tanpa bertolak-tarik dengan orang ramai lalu mendapatkan port baik untuk bersandar. Suasana sepi. Yang kedengaran hanyalah bunyi enjin train dan angin yang memasuki ruang train melalui celah2 lubang ventilation di bahagian atas train. MTR ini adalah train yang hanya melalui bawah tanah dan juga laut!!! Jangan tak tau... Hong Kong banyak menggunakan konsep terowong dalam membina infrastrukturnya sejak akhir2 ini. Ia sangat maju kalau dibandingkan dengan Malaysia. Tiba2, Cik Pemburu Chenta berasa kagum dengan kemajuan teknologi mereka.

Ok. Tinggalkan kisah MTR ini. Sudah tiba di Yau Ma Tei. Jalan2 sampai lenguh kaki tanpa diketahui arah yang ingin dituju. Jadual perjalanan hanya diketahui oleh sesetengah rakan yang menyimpan salinan jadual tersebut. Cik Pemburu Cinta dan Cik Ilani tidak menerima salinan jadual tersebut kerana mereka adalah golongan repeater yang mungkin tidak berapa disedari kewujudannya di kalangan rakan2 junior mereka ini. (Sila abaikan kalau tidak faham).

Jalan2 sambil mengambil gambar bangunan...







...sehinggalah tiba di tempat ini...




Hong Kong Planning and Infrastructure Exhibition Gallery


Ia adalah sebuah tempat yang mempamerkan perancangan pembangunan bandar di Hong Kong. Macam2 ada di sini. Dari model yang sangatlah complete sampailah permainan games yang menguji minda.



See? Kalau buat sorang2, lagi2 untuk final projek submission, bukan takat tangan luka berdarah, hati pun mau calar-balar ni menanggung kesakitan tangan nak potong pelbagai material untuk buat model ni.




See what this girl was doing? Playing urban planning game. "Macam best! Rasa nak minta aje softcopy game ni. Huhu.." katanya dengan gembira kepada rakan di sebelah yang tidak mengendahkannya.


Sesi taklimat. Very softspoken person la Encik ni. Tak ingatlah nama dia. Tengok tu. Siap pakai mikrofon bergerak. Macam doraemon pulak ada alat2 canggih di bawa ke mana2 saja.



Tiba masa group photo. Say what? Seeeeeeeeeeeeeeeeex!!! Pn. Chum ajar. Ayooooooook... Tak tau... Dah ter-tak-senonoh.

Sebaik sahaja selesai di Hong Kong Planning and Infrastructure Exhibition Gallery, mereka aka ke destinasi seterusnya iaitu LEO Architect firm. Letih oo berjalan kaki. No wonder la bila balik Malaysia seluar Cik Pemburu Chenta terasa longgar sedikit. Huhu.. Err.. Di mana kita tadi?

Temujanji dengan Ar. Leo adalah pada pukul 2.00 petang. Nampaknya masih awal lagi. Mereka berjalan2 sambil menangkap gambar dan mencari2 makanan halal untuk dimakan. Akhirnya, mereka menemui Circle K dan ada pelbagai jenis roti di situ daripada roti manis, roti berintikan ayam dan juga roti berendangkan ba.alif.ba.ya. Cik Pemburu Chenta baru saja ingin membeli roti rendang tersebut kerana rupanya yang agak menarik tetapi apabila membaca nama roti tersebut pork cheese with custard, dia berasa mual2 bagai nak pengsan. (Ok. Ini I reka sendiri). Lalu, dialihkan pandangannya ke roti tuna yang nampak macam enak dan tidak diragui kehalalannya. Dia membeli 6 keping roti akhirnya sebagai bekalan untuk hari mendatang. Pn. Chum terkejut beruk melihat dia memborong roti2 di situ.


Selepas membeli, proses mencari port untuk mentekedarah roti2 tersebut pula. Disebabkan nampak tidak manis anak dara duduk di kaki lima sebegini, apatah lagi semuanya bertudung dan demi tidak mencemarkan nama baik agama Islam, maka mereka pun beredar mencari port yang lebih sesuai.


Waktu itu hujan halus turun renyai2 membasahi bumi Hong Kong.


Port yang sesuai untuk berteduh. Comel kan gambar ni. I LOIKE!!!

Ok la. Malas nak mengarut panjang2 lagi. Dah pukul berapa ni? Mata dah ngantuk. Mata dah membengkak sepet cam mata anak kucing. Huhu.. Pukul 2.00 lebih mereka ke LEO Architect firm. Kat sinopsis tu dah cerita kan pasal firm ni. Malas nak cerita lagi la.


Salah satu projek firm ni. Cute form kan?

Lepas settle urusan di LEO Architect, mereka bercadang untuk pulang menaiki tram. Ok. Ini first time mereka nak naik tram so, masing2 rasa sangat teruja seperti budak ini...



Dan juga budak ini...



Dan ini rupa tram tersebut..


Hijau


Pink

Tram ni banyak kaler. Apa yang bestnya tentang tram ni? Takde apa pun. Cuma sebab tram takde kat Malaysia. Tu yang mereka rasa teruja nak naik. Serius perkhidmatan pengangkutan di Hong Kong sangat efektif. No wonder la ramai orang suka naik public transport berbanding naik kenderaan sendiri. Lain la orang kaya yang keretanya bernombor plat NO MONEY. Banyak kali pulak la kereta NO MONEY ni berlegar2 di bumi Hong Kong. Itu kira berlagak miskin sebab dah habis duit beli kereta sport atau nak tunjuk kedekut? Haih.. Macam2 la ragam orang kaya ni.


Dalam tram. Very classical one kan? Lihatlah strukturnya yang hanya menggunakan kayu sahaja. Wallaaaaaah!!


Naik tram sampai ke stesen MTR Central dan kemudian terus pulang ke Mongkok. Tiba di bilik pukul 6.15 petang. Masing2 bergegas sebab dah janji dengan Pn. Chum nak berkumpul di bawah hostel pukul 6.30 petang untuk pergi makan kari Cina kat Jordan (bukan negara Jordan tau). Solat bergilir2. Tapi, mereka berempat tetap terlambat. Akhirnya, terpaksa survive sendiri bersama rakan2 Cina untuk mencari tempat makanan halal yang diuar2kan oleh Pn. Chum. Kaki bagai nak putus urat tapak kaki dirasakan. Tapi, ia masih terus melangkah akibat desakan perut yang mula melapar. Akhirnya...


Melantak... Lapar... See? Licin kan? Sedap kari dia.. Tak sama seperti masakan ibunda tetapi sangatlah menyelerakan. Harga? HKD 65 1 mangkuk lauk + 2 pinggan nasi. Mereka terpaksa bergegas keluar kerana menyedari orang ramai menunggu di luar untuk menunggu giliran makan di kedai ini. Lepas makan, mereka pergi window shopping kejap. Oh, bukan kejap. Lama... Cik Pemburu Chenta yang kerisauan kerana tiada duit menjaga pandangan daripada melihat barang2 yang menarik perhatian. Dan dia cuba meneutralkan perasaannya untuk tidak tertarik pada mana2 barang. Berjaya! Dia pulang ke bilik dengan tangan kosong pada hari itu.

Ok.. Itu saja kisah pengembaraan siri kedua Cik Pemburu Chenta dan rakan2 seperjuangannya. Jumpa lagi di Archienot No Hibi pada masa yang tak diketahui lagi. Huhu.. I ngantuk sudah. Mau tidur ke buat model ek? Huuu.. Banyak keje la.. Nite semua..

2 00 komen:

ila ni said...

aii inot? ade eh no.plat NO MONEY? tak panggil ila pon utk menyaksikannye! cisss$#@@!#@^$#%

ahhh inot ni percubaan berkurang ajau ni dengan re-publish gambar berwajah sotong kurita tu~tidaaaaaak!

eh dh bt model?ila tidur.

INOTLOVEHUNTRESS said...

byknye soalan..

ada plat NO MONEY..
msa kita tggu bdk cina shopping kt sasa outlet tu..
tu sbb ade pakcik lembut dlm rombongan org filipina kat macau tu jerit2 msa nk ambik gmbar..
"NO MONEY!! NO MONEY!!"
aw-aw sgguh pakcik tu..

eh, krg ajar ke? xlah la.. sweet pe gmbr tu..

tgh buat model ni.. penat mengarang malam td.. trus tido lps mengarang..